Kwestie prawne związane z działalnością sklepu internetowego

Wydaje się, że założenie sklepu internetowego jest dziecinnie proste i oznacza minimum jakichkolwiek formalności. Oczywiście, porównując listę zadań, jakie ma się do wykonania w przypadku sklepu internetowego, na pewno jest ona mniejsza od listy obowiązków przedsiębiorcy, który chce otworzyć sklep stacjonarny. Warto jednak wiedzieć o tym, jakie kwestie prawne wiążą się z prowadzeniem takiej działalności, gdyż one również są bardzo istotne. Konsument, który kupuje w internecie, a więc nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, jest też w specjalny sposób chroniony, a przepisy, które to regulują znacznie różnią się od tego, co znamy ze sprzedaży bezpośredniej w sklepach stacjonarnych. Jakie więc jest prawo w sklepach internetowych i jak świadomie zastosować się do regulacji z nim związanych?

 

Tworzymy regulamin sklepu

 

Wbrew pozorom, nie jest to tylko kilka bezsensownych zdań, które muszą znaleźć się na stronie każdego sklepu. Regulamin ma chronić sprzedającego i regulować te kwestie, które mogą okazać się problematyczne. Jednocześnie, wszystkie zapisy muszą być zgodne z prawem. Niestety, w regulaminach wielu sklepów znajdziemy szereg klauzuli, które można określić jako niedozwolone. Na przykład związane z odpowiedzialnością za uszkodzony towar do pewnej kwoty, która to spoczywa na sprzedającym, albo o braku możliwości zwrotu towarów, albo też o tym, że sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w wysyłce zakupionych przedmiotów- takich przykładów można mnożyć wiele. Jeśli więc my sami, jako przedsiębiorcy, chcielibyśmy zawrzeć w regulaminie chroniące nas klauzule, ale nie mamy pewności, czy nie są one sprzeczne z prawem konsumenckim- poradźmy się w tej kwestii prawnika. To pozwoli nam zaoszczędzić wielu przykrych sytuacji w przyszłości. W praktyce, im mniej dziwnych zapisów w regulaminie tym lepiej, a im prostsza jego konstrukcja oparta o prawo konsumencie- tym lepiej także i dla samego sprzedającego.

 

W transakcjach na odległość kluczową kwestią jest zawarcie z konsumentem umowy na odległość, która powinna zostać potwierdzona na trwałym nośniku, na przykład poprzez wysłanie do klienta odpowiedniego listu e-mail z potwierdzeniem zamówienia. To bardzo ważny element całego procesu zakupowego, który nie może zostać pominięty, gdyż dzięki niemu cała transakcja może zostać uznana za umowę zawieraną na odległość i podążać za przepisami prawa, jakie regulują kwestię zawarcia właśnie takiej umowy. Jest to też zobowiązanie dla obu stron- kupującego, który uiści opłatę za dany towar oraz sprzedawany, który zobowiązuje się do jego wysyłki.

 

 

Potrzebujesz więcej porad? Znajdziesz je na: https://www.smr-law.at/pl/kontakt/

Odsłony: 20

Wydarzenia marketingowe

14 czerwca 2017 - SEMKRK #6 BIG -  Kraków, Stara Zajezdnia. Start: godz. 16:00. Cena biletów: 199,00 zł.

13-14 września 2017 - Festiwal Marketingu - Warszawa, EXPO XXI, rejestracja bezpłatna